Życie rowerzysty byłoby z pewnością piękniejsze, gdyby nie usterki przytrafiające się podczas jazdy. Oczywiście nieodłączną cechą usterek jest to, że są one niespodziewane i zwykle nie jesteśmy na nie przygotowani. Czasem może być to dosłownie drobiazg, w postaci poluzowanej śrubki uchwytu na bidon, której dźwięk podczas jazdy rowerem może każdego wyprowadzić z równowagi. Jednak czasem usterka może nam uniemożliwić dalszą jazdę. Wówczas konieczna jest naprawa, albo czeka nas spacer z rowerem do domu… Na szczęście z pomocą przychodzą samoobsługowe stacje naprawy rowerów. Co można zreperować dzięki narzędziom w nich umieszczonych?
Jak szybko zmienić przebitą dętkę na stacji naprawy rowerów?
Najczęstszą awarią przytrafiającą się podczas jazdy rowerem jest przebita dętka. Dlatego tak ważne jest, by na dalsze dystanse wozić ze sobą zapasowe dętki. W mieście na stan naszych opon czyhają kawałki szkła, ostre krawężniki, a na leśnych ścieżkach największym zagrożeniem są kamienie, gałęzie i kolce roślin. Czasem dętka pęka po prostu ze starości… Kiedy zaobserwujemy, że w oponie roweru gwałtownie spada poziom powietrza, należy się zatrzymać, żeby obręcz koła nie uległa uszkodzeniu. Jeżeli nie macie przy sobie odpowiednich narzędzi, warto podejść do najbliższej samoobsługowej stacji naprawy rowerów. Rower warto zawiesić na uchwycie rowerowym, co ułatwi nam naprawę. Przy awarii z niewielkimi uszkodzeniami dętki i niewielkim dystansie, jaki mamy do pokonania, można spróbować uzupełnić powietrze pompką. Jeżeli jednak dziura jest zbyt duża, trzeba odkręcić koło, a następnie zdemontować oponę i usunąć uszkodzoną dętkę. Dziurawą dętkę zabieramy do domu — miejsce przebicia dętki można załatać i użyć jej ponownie. Zakładamy nową zapasową dętkę, a następnie przy pomocy łyżek do opon (również dostępne w stacji naprawczej) zakładamy na obręcz oponę. Pompujemy dętkę do wymaganego ciśnienia, zakręcamy wentyl i… możemy jechać dalej! Zaawansowani rowerzyści potrafią zmienić dętkę w kilka minut — wierzymy, że Wam także pójdzie sprawnie.
Awaria hamulców — dowiedz się, jak je regulować
Jednym z warunków bezpiecznej jazdy na rowerze są w pełni sprawne hamulce. Oczywiście systematyczny przegląd tego elementu powinien przeprowadzić wyspecjalizowany serwis. Są jednak usterki hamulców, z którymi poradzi sobie nawet początkujący rowerzysta. W celu poprawy siły hamowania najczęściej trzeba wyregulować hamulce. Do tego celu będą potrzebne Ci odpowiednie narzędzia, które dostępne są w stacjach naprawczych dla rowerów. Dobór narzędzi zależny jest od rodzaju układu hamulcowego, w jaki wyposażony jest nasz rower. Duża część rowerów wyposażona jest w hamulce v-brake. W przypadku tego rodzaju hamulców nieprawidłowości w działaniu wiążą się bardzo często z nieodpowiednią odległością szczęk i klocków hamulcowych od obręczy koła. Żeby wyregulować tego rodzaju hamulce niezbędny będzie odpowiedniego rozmiaru klucz płaski. W pierwszej kolejności należy poluzować śrubę przyciskającą linkę do ramienia hamulca. Następnie ustawiamy go w odpowiednie pozycji, luzując nakrętkę klocka i jednocześnie dociskając ramię hamulca do obręczy. Podczas regulacji należy zwrócić uwagę, aby żaden element nie zahaczał o oponę. Gdy już ustawimy hamulce, dokręcamy kluczem nakrętkę.
W rowerach MTB najczęściej stosowane są hamulce tarczowe hydrauliczne. Odznaczają się one dużą skutecznością działania, również w trudnych warunkach. Jednak one także potrzebują czasem regulacji. Do samodzielnej regulacji hamulców hydraulicznych w rowerze potrzebny będzie właściwej wielkości klucz imbusowy. Jeżeli nie masz w domu, garażu takich narzędzi, możesz skorzystać z kluczy imbusowych dostępnych w samoobsługowych stacjach naprawy roweru — regulacja zajmuje dosłownie kilka minut! Jeżeli hamulce są prawidłowo wyregulowane, zaczynają działać już przy naciśnięciu klamki do połowy, a podczas jazdy nie trą o tarczę hamulcową.
Co zrobić, gdy przerzutki nie działają prawidłowo?
Podczas zmiany biegów Twój rower wydaje dziwne dźwięki? Najczęstszą przyczyną jest źle wyregulowana przerzutka. Żeby naprawić tę drobną usterkę, potrzebny będzie klucz imbusowy i wkrętak krzyżakowy. Na czas naprawy, najlepiej umieścić rower na stojaku serwisowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy mieć swobodny dostęp do wszystkich elementów roweru, co w znaczący sposób ułatwi nam przeprowadzenie napraw. Metoda regulacji przerzutki zależna jest od rodzaju roweru — w MTB sprawa wygląda nieco inaczej niż w przypadku roweru szosowego z klamkomanetkami. Nieco inaczej wygląda także regulacja przedniej i tylnej przerzutki, jednak jest to rodzaj naprawy, który z łatwością przeprowadzisz samodzielnie.
Nie pozwólcie, by usterka w rowerze popsuła Wam nastrój i odebrała przyjemność z jazdy! Dzięki nowoczesnym stacjom naprawczym do rowerów naprawicie wszelkie drobne awarie w kilka minut, by móc ruszyć w dalszą drogę!